Σύμφωνα με πληροφορίες - φήμες που διαχέονται τον τελευταίο καιρό, πέρα από το γεγονός ότι όλοι πλέον με τα ίδια μας τα μάτια έχουμε διαπιστώσει τη διακοπή των εργασιών του έργου αποχέτευσης, αυτό φέρεται να έχει γίνει και επίσημα με έγγραφο του αναδόχου του έργου, ο οποίος έχει φορτώσει και αποσύρει και τα μηχανήματα ακόμη. Ο Δήμος Κρανιδίου και η Δ.Ε.Υ.Α.Κ. βέβαια με την συνήθη τακτική της λειτουργίας τους "εν κρυπτώ και παραβύστω", δε δίνουν καμία πληροφορία σχετικά με αυτό, παρότι έχει θεσμική υποχρέωση να το πράξει. Όπως και όλα τα θέματα έτσι και αυτό τα χειρίζονται με αδιαφανή τρόπο, ώστε να μη γνωρίζουν οι δημότες τι πραγματικά συμβαίνει. Ακούγονται διάφορα - μεταξύ των οποίων και ότι η διαχείρηση και η παρακολούθηση του έργου από την πλευρά της Δ.Ε.Υ.Α.Κ έχει γίνει με σοβαρά λάθη τέτοια που δεν επιτρέπουν στην Περιφέρεια Πελοποννήσου να εγκρίνει την πληρωμή του πρώτου λογαριασμού, παρότι τα χρήματα ασφαλώς υπάρχουν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής. Ο εργολάβος λοιπόν, σύμφωνα με αυτή την εκδοχή, διέκοψε τις εργασίες αφού δε μπορεί να πληρωθεί για αυτές που έγιναν μέχρι τώρα. Τώρα τι είναι αλήθεια και τι δεν είναι κάτω από αυτό το πέπλο σιωπής και αδιαφάνειας είναι πολύ δύσκολο να γνωρίζει κανείς με ακρίβεια. Γεγονός είναι ένα - ότι το έργο αυτό που ξεκίνησε με καθυστέρηση δυόμιση χρόνων, εγκεκριμένο από όλες τις Υπηρεσίες, Ελληνικές και Κοινοτικέςκαι χρηματοδοτημένο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής, μπήκε πάλι σε νέα περιπέτεια.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση και την σχετική φημολογία, στις 3 του Σεπτέμβρη κατέθεσα προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Κ. αίτησή μου με την οποία ζητώ στοιχεία για την πορεία του έργου. Ουδεμία απάντηση έλαβα μέχρι σήμερα. Βέβαιο επίσης είναι ότι η σημερινή Δημοτική Αρχή, η Δ.Ε.Υ.Α.Κ αλλά και η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχουν σοβαρότατες ευθύνες για την περιπέτεια αυτού του μεγάλου και απαραίτητου έργου αποχέτευσης. Η Δημοτική Αρχή που αναγκάστηκε μετά από σοβαρή καθυστέρηση να το ξεκινήσει μες το κατακαλόκαιρο και που φρόντισε να τοποθετήσει αυτά τα διαφημιστικά πανώ στους δρόμους, παρέλειψε να τοποθετήσει την ίδια την πινακίδα του έργου που είναι επιβεβλημένη υποχρέωση του φορέα υλοποίησης, της Δ.Ε.Υ.Α.Κ εν προκειμένω, για όλα τα εκτελούμενα έργα. Η υποχρέωση αυτή προκύπτει από την παράγραφο ε του άρθρου 4 του Παραρτήματος 3 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παρακολούθηση και αξιολόγηση του έργου. Ποιά η σκοπιμότητα άραγε αυτής της τυπικής μεν αλλά σοβαρής δε παράλειψης ; Μήπως για να μη φαίνεται πότε εγκρίθηκε και πότε χρηματοδοτήθηκε το έργο και από πού ;
Για το έργο αυτό, όπως και για κάθε άλλο δημόσιο έργο, υπάρχει θεσμική υποχρέωση να δημοσιοποιούνται τα πάντα. Εδώ, αντί για δημοσιοποίηση έχουμε απόκρυψη και συσκότιση των πάντων. Τόσο εγώ όπως και κάθε δημότης που ενδιαφέρεται για τον τόπο περιμένουμε ενημέρωση, περιμένουμε απαντήσεις. Τι επιτέλους συμβαίνει ; Με την ευκαιρία αυτή έχει συσταθεί Επιτροπή παρακολούθησης του έργου, ποιά είναι τα μέλη της, ποιές είναι οι εκθέσεις της, ποιές οι μέχρι σήμερα ενέργειές της ; Μήπως δεν πρέπει να μαθαίνουμε ;
Παραθέτω απόσπασμα του παραρτήματος 3 της απόφασης της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 15/12/2006 σχετικά με την παρακολούθηση και την αξιολόγηση τόυ έργου αποχέτευσης του Δήμου Κρανιδίου. Τηρoύνται τα διαλαμβανόμενα ;
no.748 p.14/19ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1164/94 και των άρθρων Β και ΣΤ του παραρτήματος Π του κανονισμού αυτού, η Ελληνική Δημοκρατία και η Επιτροπή εξασφαλίζουν δεόντως την παρακολούθηση και αξιολόγηση της εκτέλεσης του έργου.Προκειμένου να εκπληρωθούν οι υποχρεώσεις αυτές, η Ελληνική Δημοκρατία είναι δυνατόν να ζητήσει κοινοτική συμβολή από την Επιτροπή ως τεχνική υποστήριξη.I. Παρακολούθηση1. Η παρακολούθηση συνίσταται στη χρησιμοποίηση ενός συστήματος πληροφόρησης προκειμένου να διαπιστώνεται η πρόοδος που έχει επιτευχθεί στην εκτέλεση του έργου. Η παρακολούθηση χρησιμοποιεί οικονομικούς και φυσικούς δείκτες οι οποίοι επιτρέπουν τη σύγκριση της πραγματικής προόδου προς την περάτωση του έργου προς το σχέδιο χρηματοδότησης που περιλαμβάνεται στο παράρτημα II και το πρόγραμμα για την εκτέλεση που περιλαμβάνεται στο παράρτημα Ι.2. Η εκτέλεση του έργου παρακολουθείται μέσω:(α) της επιτροπής παρακολούθησης που συγκροτείται από κάθε οικείο κράτος μέλος· (β) εκθέσεων·(γ) δειγματοληπτικών ελέγχων.II. Eπιτροπή παρακολούθησης3. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1164/94 και του άρθρου ΣΤ παράγραφος 3 του παραρτήματος II του κανονισμού αυτού, Επιτροπή Παρακολούθησης που έχει συγκροτηθεί για την παρακολούθηση έργων χρηματοδοτούμενων από το Ταμείο Συνοχής στην Ελλάδα είναι υπεύθυνη για την παρακολούθηση του έργου το οποίο αποτελεί το αντικείμενο της παρούσας απόφασης. Η Επιτροπή εξετάζει την εκτέλεση του κατά τακτά διαστήματα και, εφόσον είναι αναγκαίο, προτείνει τυχόν απαιτούμενες αναπροσαρμογές.4. Η Επιτροπή:(α) παρακολουθεί την εκτέλεση του έργου και εξασφαλίζει ότι επιτυγχάνονται οι στόχοι που καθορίζονται για αυτό και ότι εκτελείται σύμφωνα με το σχέδιο χρηματοδότησης και το πρόγραμμα εργασιών που περιέχονται στα παραρτήματα I και II της παρούσας απόφασης-(β) με βάση την παρακολούθηση, προτείνει, άπαξ, αναθεώρηση και προσαρμογές του σχεδίου χρηματοδότησης και του προγράμματος εργασιών καθώς και τυχόν άλλες αλλαγές στην παρούσα απόφαση-III.5.(γ) ανάλογα με την περίπτωση, προτείνει τα μέτρα που απαιτούνται για να εξασφαλίζεται ότι το σχέδιο επιτυγχάνει τους στόχους που καθορίζονταν(δ) αποφαίνεται για το σχέδιο ετήσιων εκθέσεων όσον αφορά την εκτέλεση που αναφέρεται στην παράγραφο 6-(ε) εξασφαλίζει τη δημοσιότητα για το έργο-(οτ) εξασφαλίζει, τη συμφωνία προς τις κοινοτικές πολιτικές, ειδικότερα την περιβαλλοντική πολιτική*(0 αναλαμβάνει κάθε επιπλέον αρμοδιότητα που συμφωνείται από κοινού με την Επιτροπή και το κράτος μέλος-(η) καταρχήν, τα έγγραφα που απαιτούνται για τις συνεδριάσεις της επιτροπής πρέπει να είναι διαθέσιμα τρεις εβδομάδες πριν,
ΕΚΘΕΣΕΙΣΣύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου ΣΤ παράγραφος 4 του παραρτήματος Π του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1164/94, για κάθε συνεδρίαση της Επιτροπής παρακολούθησης συντάσσεται έκθεση για το έργο που περιγράφεται στο παράρτημα I της παρούσας απόφασης.Η έκθεση περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:(α) πρόοδος του έργου (με χρησιμοποίηση φυσικών κατ οικονομικών δεικτών)-(β) λεπτομέρειες για τυχόν μεταβολές που έχουν επέλθει στο αρχικό σχέδιο εκτέλεσης*(γ) αναπροσαρμογές του εκτιμηθέντος προγράμματος για την περάτωση των υπόλοιπων εργασιών και, ειδικότερα, των ημερομηνιών κατά τις οποίες αναμένεται η περάτωση των εργασιών(δ) αδρή περιγραφή των κύριων τεχνικών και νομικών προβλημάτων που αντιμετω-τίοτηκαν και των μέτρων που έχουν ληφθεί για την επίλυση τους-(ε) πληροφορίες σχετικά με το διαγωνισμό-(στ) αδρή περιγραφή των μέτρων που έχουν ληφθεί για να εξασφαλιστεί η δημοσιότητα όσον αφορά το έργο.Στην Επιτροπή υποβάλλεται τελική έκθεση εντός έξι μηνών μετά τη φυσική περάτωση του έργου, η οποία καταρτίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου ΣΤ παράγραφος 4 του παραρτήματος Π του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1164/94.Η πληρωμή του υπολοίπου της κοινοτικής συνδρομής υπόκειται σε έγκριση της τελικής έκθεσης από την Επιτροπή.IV. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ7. Κατά την εκτέλεση του έργου και εφόσον ζητηθεί από το κράτος μέλος ή κατόπιν πρωτοβουλίας της Επιτροπής είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί αξιολόγηση του έργου προκειμένου να εκτιμηθεί κατά πόσον το έργο προχωρεί προς την περάτωση του σύμφωνα με τους στόχους «ου τέθηκαν αρχικά και να προταθούν αναπροσαρμογές ώστε να ληφθούν υπόψη προβλήματα που έχουν αντιμετωπιστεί κατά την εκτέλεση.8. Εκ των υστέρων αξιολόγηση της επίπτωσης του έργου είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί από αξιολογητή ο οποίος προσλαμβάνεται με κοινή συμφωνία μεταξύ του κράτους μέλους και της Επιτροπής αμέσως μετά την περάτωση του έργου.