ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Κρανίδι: 28/05/2012
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ Αρ.Πρ.:6218
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ
Ταχ.Διεύθ.: Μελίνας Μερκούρη 11 ΠΡΟΣ:
Τ.Κ. 21 300 ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Κρανίδι ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ
ΕΛΛΑΔΟΣ
Πληροφορίες : Γραμματεία Δημάρχου &ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
Τηλ.: 2754 3 60028-9, 2754 3 60000 Ν.Ε.Ο.
ΠΑΤΡΩΝ – ΑΘΗΝΩΝ 158, Τ.Κ. 26442,
Φαξ: 2754 0 23668 ΠΑΤΡΑ
ΚΟΙΝ.:
1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΣΤΑΔΙΟΥ
27, 101 83 ΑΘΗΝΑ
2. ΚΕΔΕ
ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ 65 & ΓΕΝΝΑΔΙΟΥ 8, 106 78,
ΑΘΗΝΑ
3. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ
ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Π. Γρηγορίου E’ 18 & Κ. Παλαιολόγου
Τρίπολη Τ.Κ. 22100
ΘΕΜΑ: «Κατανάλωση Καυσίμων των Απορριμματοφόρων και λοιπών Οχημάτων του
Δήμου Ερμιονίδας»
Κύριε Γενικέ
Η εφαρμογή της απόφασης με αριθμό
1450/550/10-2-1982 του Υπουργείου Προεδρίας (ΦΕΚ 93Β΄) σχετικά με τον
«Καθορισμό καταναλώσεως καυσίμων και λιπαντικών κρατικών αυτοκινήτων, ΝΠΔΔ,
οργανισμών, κ.λ.π.», βάση της οποίας ορίζεται οροφή στην κατανάλωση καυσίμων
για κάθε αυτοκίνητο ανά μήνα δημιουργεί ανυπέρβλητα προβλήματα στη λειτουργία
των υπηρεσιών του Δήμου μας, ιδιαίτερα δε στην υπηρεσία καθαριότητας για τη
συλλογή και αποκομιδή των απορριμμάτων για τους εξής λόγους:
1. Ο
καθορισμός του ορίου κατανάλωσης που έγινε το 1982, πριν από τριάντα χρόνια, σε
καμία περίπτωση δεν αντιστοιχεί στις σύγχρονες ανάγκες ιδιαίτερα όπως αυτές
έχουν προκύψει με τις διοικητικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν με το «Νόμο
Καποδίστρια» το 1997 και το «Νόμο Καλλικράτη» το 2010. Οι διοικητικές αυτές
μεταρρυθμίσεις, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, άλλαξαν και τα διοικητικά όρια των
Δήμων και συνεπώς αύξησαν κατά πολύ τις ανάγκες σε κίνηση σε μεγαλύτερες
χιλιομετρικές αποστάσεις. Ο σημερινός Δήμος Ερμιονίδας για παράδειγμα, που
περιλαμβάνει τους πρώην Δήμους Κρανιδίου και Ερμιόνης είναι αναγκασμένος για τη
λειτουργία της υπηρεσίας καθαριότητας να χρησιμοποιεί τέσσερα μόνο
απορριμματοφόρα και αυτά του πρώην Δήμου Κρανιδίου, αφού ο πρώην Δήμος Ερμιόνης
δεν διέθετε κανένα έχοντας εξολοκλήρου αναθέσει την περισυλλογή και αποκομιδή
απορριμμάτων σε ιδιώτη εργολάβο. Τα διατιθέμενα απορριμματοφόρα εκ των οποίων
τα δύο πολύ παλαιάς τεχνολογίας, χρειάζεται να καταναλώνουν πολύ μεγαλύτερη
ποσότητα καυσίμων από τη μέγιστη, όπως αυτή ορίζεται με την υπουργική απόφαση,
αφού στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται να κινούνται συνεχώς με 15 και
πλέον ώρες την ημέρα, προκειμένου η υπηρεσία καθαριότητας να ανταποκριθεί
στοιχειωδώς στις υπάρχουσες ανάγκες.
2. Η
κατάργηση των τεσσάρων ΧΑΔΑ των πρώην
Δήμων Κρανιδίου και Ερμιόνης, που ήταν γεωγραφικά και χωροταξικά κατανεμημένοι
με τρόπο που εξασφάλιζε οικονομικότερη εργονομική διαχείριση στη διάνυση
χιλιομέτρων και κατανάλωση καυσίμων, και η αντικατάστασή τους με ένα χώρο
δεματοποίησης και αποθήκευσης των απορριμμάτων (νέα χωματερή) σε θέση που
μεγιστοποιεί τις διανυόμενες αποστάσεις, έχει δημιουργήσει πρόσθετη επιβάρυνση
στην κατανάλωση των καυσίμων.
3. Η
οικιστική ανάπτυξη που έγινε στην περιοχή τα τελευταία είκοσι χρόνια που έχει
σαν συνέπεια τη διασπορά ανθρώπινης δραστηριότητας, σε πλέον των τριών χιλιάδων
εκτός σχεδίου κατοικιών σε μεγάλες αποστάσεις, έχει αυξήσει υπέρμετρα το έργο της
υπηρεσίας καθαριότητας του Δήμου και όλους τους παράγοντες που σχετίζονται με
το κόστος της αντίστοιχης διασποράς της παροχής αυτών των υπηρεσιών, καύσιμα,
φθορές εργατοώρες. Η παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, περισυλλογής και αποκομιδής
των απορριμμάτων εκτείνεται σε έκταση 421.100 στρεμμάτων, πυκνοκατοικημένη μεν
στους παλαιούς οικισμούς, αραιοκατοικημένη δε εκτός οικισμών, και σε παραλιακό
μέτωπο πλέον των 120 χιλιομέτρων.
4. Η
μεγάλη τουριστική ανάπτυξη που έγινε τα τελευταία χρόνια με υπερτριπλασιασμό
του πληθυσμού κατά την περίοδο αιχμής, τους καλοκαιρινούς μήνες, αυξάνει κατά πολύ το έργο
της περισυλλογής και αποκομιδής αφού χρειάζεται αυξημένη συχνότητα των
δρομολογίων των απορριμματοφόρων, όπου αναγκαστικά περνούν δύο και τρεις φορές
την ημέρα, σε περιοχές όπως για παράδειγμα το Πορτοχέλι, η Βερβερόντα, κλπ όπου
η ανθρώπινη δραστηριότητα παράγει πολύ μεγαλύτερο όγκο απορριμμάτων.
5. Σε
κατοικίες που έχουν δομηθεί εκτός σχεδίου και σε οικόπεδα πολύ μεγαλύτερης
έκτασης από των εντός ζώνης οικισμών παράγονται απορρίμματα ογκώδη, φυτικής
κυρίως προελεύσεως και άλλα για την αποκομιδή των οποίων επιτακτικά ζητούνται
οι υπηρεσίες του Δήμου.
6. Η
εφαρμογή της ανακύκλωσης στην πηγή με τη μέθοδο των Πράσινων Σημείων, την οποία
ο Δήμος μας επιχειρεί με μεγάλη επιτυχία από τον Απρίλιο του 2011, έχει σαν
συνέπεια την κίνηση των απορριμματοφόρων οχημάτων και τη διάνυση από αυτά
περισσότερων χιλιομέτρων προκειμένου να παραλάβουν ξεχωριστά τα υλικά της
ανακύκλωσης, ξεχωριστά για το χαρτί και ξεχωριστά για το πλαστικό.
7. Τέλος,
σε ένα απορριμματοφόρο όχημα νέας τεχνολογίας του Δήμου μας, όπως το ΚΗΙ 9166
ισχύος 205 hp, αντιστοιχεί
σύμφωνα με την παρά πάνω απόφαση μέγιστη ποσότητα καυσίμων 546lt/μήνα ενώ σε ένα απορριμματοφόρο όχημα
παλαιάς τεχνολογίας, όπως το ΚΗΟ 9718 ισχύος 220 hp, αντιστοιχεί μέγιστη ποσότητα
καυσίμων 1060,50lt/μήνα
(επισυνάπτονται Φ/Α των αδειών κυκλοφορίας). Από τις ιπποδυνάμεις προκύπτει ότι
οι δύο αυτές μηχανές δύναται να παράγουν σχεδόν το ίδιο έργο στη μονάδα του
χρόνου (205hp και 220hp)
αλλά η μια από αυτές έχει ανάγκη διπλάσιας κατανάλωσης καυσίμων από την άλλη.
Αυτό συμβαίνει διότι οι φορολογήσιμοι ίπποι και συνεπώς η κατανάλωση των καυσίμων
με βάση την 1450/550/10-2-82 απόφαση του Υπουργείου Προεδρίας προκύπτουν και εξαρτώνται
απολύτως ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα (κυλινδρισμός). Η νέα
τεχνολογία όμως κατασκευάζει κινητήρες με λίγα κυβικά εκατοστά που παράγουν
αυξημένο έργο (σε σύγκριση πάντα με παλαιά τεχνολογία – το ΚΗΟ 9718 έχει 11.309
κυβικά εκατοστά ενώ το ΚΗΙ 9166 περίπου τα μισά, δηλαδή 5.880 κυβικά εκατοστά).
Όσο και αν έχει βελτιωθεί ο βαθμός απόδοσης των κινητήρων της νέας τεχνολογίας
είναι αδύνατον να παραχθεί έργο εκ του μηδενός, Συνεπώς, ο υπολογισμός των
καταναλώσεων είναι αδύνατον να εφαρμοστεί σε κινητήρες νέας τεχνολογίας και
πρέπει άμεσα να αναπροσαρμοστεί.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΜΙΖΗΣ