Σάββατο 22 Αυγούστου 2009

ΝΕΡΟ: ΤΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΓΑΘΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ Η ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΣΤΟ ΤΟΠΟ ΜΑΣ








Τόσο η προσωπική εμπειρία όσων ζούμε σ' αυτόν τον ευλογημένο κατά τα άλλα τόπο, όσο και η πείρα των προγόνων μας όπως αυτή μεταφέρθηκε σ' εμάς με τα έργα της ζωής και του πολιτισμού τους, επενδύθηκαν σε γνώση και συνείδηση δική μας ότι γεννηθήκαμε, και κατοικούμε δηλαδή σε έναν τόπο που το νερό ήταν είναι και θα είναι ένα αγαθό της φύσης που βρίσκεται διαχρονικά και μόνιμα σε έλλειψη.
Στο ίδιο συμπέρασμα, ανάλογο με αυτό της ανθρώπινης εμπειρίας, έχουν καταλήξει όσες επιστημονικές γεωλογικές έρευνες και μελέτες έγιναν μέχρι σήμερα στην επαρχία της Ερμιονίδας είτε από αρμόδιους οργανισμούς (Ι.Γ.Μ.Ε), είτε από μεμονωμένους ειδικούς επιστήμονες και γεωλόγους.
Διάφοροι μύθοι για υπόγειες δήθεν λεκάνες και υπόγειους ποταμούς που διατρέχουν την γη της Ερμιονίδας και δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί βρίσκονται στη σφαίρα της μυθοπλασίας και της μυθολογίας.




Η όποια πολιτική διαχείρισης του νερού θα πρέπει να λαμβάνει υπ' όψιν και την εμπειρία και τα επιστημονικά δεδομένα όπως αυτά πρακύπτουν από έγκυρες επιστημονικές έρευνες και μελέτες. Αυτονόητο είναι ότι αυτή η χάραξη της πολιτικής διαχείρησης του νερού θα πρέπει να υπακούει και να υπαγορεύεται από το κάθε φορά ισχύον θεσμικό πλαίσιο τόσο σε εθνικό και τοπικό επίπεδο όσο και στο κοινοτικό μετά την ένταξή μας στην Ευρωπαϊκή ένωση
Δυστυχώς στην Ελλάδα σε αρκετές περιπτώσεις ακόμα και σήμερα οι νόμοι που έχουν θεσπιστεί και εφαρμόζονται είναι αναχρονιστικοί, δεν λαμβάνουν υπόψη τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και από την άλλη πλευρά καταστρατηγούνται πολύ εύκολα.




Η τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού ουδέποτε μέχρι σήμερα είχε ή έχει σημαντικές αρμοδιότητες και λόγο στην χάραξη αυτής της πολιτικής. Μέχρι το 2005 η αρμοδιότητα φια την χάραξη αυτής της πολιτικής ανήκε στις Νομαρχιακές αυτοδιοιηκήσεις (Υ.Ε.Β)και έκτοτε και μέχρι σήμερα ανήκει στις περιφέρειες. Για παράδειγμα η χορήγηση άδειας και οι όροι για την ανώρυξη μιας γεώτρησης ή η άδεια χρήσης νερού για την περιοχή του Δήμου Κρανιδίου είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας Πελοποννήσου



.
Στο σημερινό Δήμο Κρανιδίου αλλά και σε ολόκληρη την έκταση της επαρχίας Ερμιονίδας πέρα από το γεγονός ότι αυτός ο πολύτιμος φυσικός πόρος, το νερό βρίσκονταν και βρίσκεται πάντα σε έλλειψη, τη χαριστική βολή ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια της μεγάλης και άναρχης τουριστικής ανάπτυξης, έδωσε η ανεπάρκεια του θεσμικού πλαισίου αλλά και εκεί που προόριζε κάποιες προστατευτικές ρυθμίσεις η πλήρης και προκλητική παραβίασή του. Παράδειγμα: ενώ την άδεια ανώρυξης και λειτουργίας μιας γεώτρησης την συνοδεύει σαφής και συγκεκριμένος όρος ότι ανεξάρτητα από το είδος της χρήσης του νερού θα πρέπει να τοποθετείται υδρόμετρο προκειμένου να ελέγχεται η ετήσια άντληση ποσότητας νερού σε κυβικά μέχρι την επιτρεπομένη που ορίζεται στην άδεια σε καμμία γεώτρηση δεν υπάρχει υδρόμετρο ούτε και γίνεται κανένας έλεγχος της αντλουμένης ποσότητας!!! Υδρόμετρα έχουν τοποθετηθεί από τους ιδιοκτήτες των γεωτρήσεων στις περιπτώσεις όπου πωλούν το νερό σε τρίτους προκειμένου να υπολογιστεί βάση της τιμής ανά κυβικό που έχει συμφωνηθεί το χρηματικό ποσό που θα εισπράξουν. Δηλαδή με άλλα λόγια το νερό αντί να χρησιμοποιείται ως κοινωνικό αγαθό με μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και της κοινωνίας χρησιμοποιείται αυθαίρετα και παράνομα ως εμπορευματικό αγαθό προς όφελος του ιδιοκτήτη της γεώτρησης. Στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: εάν στο οικόπεδο ή στο κτήμα του ιδιοκτήτή του βρεθεί ,έστω και λίγα μόνο εκατοστά κάτω από την επιφάνεια της γης, ένα πήλινο αγγείο αρχαίας εποχής ή ένα κεραμιδάκι από αυτό , δεν του ανήκει και είναι υποχρεωμένος να το παραδώσει στην αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία. Εάν ο ίδιος ιδιοκτήτης στο ίδιο οικόπεδο ή κτήμά του βρεί σε βάθος 200 ή 300 μέτρων νεράκι του Θεού και της φύσης ακόμα και αρχαίο νερό ,του ανήκει είναι δικό του το εμπορεύεται και το κάνει ό,τι θέλει!!!
Κάτω από αυτές τις άλογες , παράλογες , παράνομες συνθήκες ήταν μοιραίο και φυσικό επόμενο να φτάσουμε στον τόπο μας εδώ που βρισκόμαστε σήμερα. Σοβαρή έλλειψη πόσιμου νερού, εξίσου σοβαρή έλλειψη νερού κατάλληλου για άρδευση, υφαλμύρωση σχεδόν όλων των υδροφορέων και εναλάτωση των εδαφών συνθήκες για τις οποίες ο καθηγητής του τμήματος γεωλογίας και φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών κος Γ. Καλλέργης μας προειδοποίησε από το 1999 ότι για την ευρύτερη περιοχή του Δήμου Κρανιδίου υπάρχει άμεσος κίνδυνος ερημοποίησής της .




Για την διαχείρηση του νερού που προορίζεται για οικιακή χρήση και για την οποία η τοπική αυτοδιοίκηση έχει αρμοδιότητα,αυτά που ο δήμος πρέπει να εξασφαλίζει είναι τα εξής:
-Επαρκή ποσότητα
-Καλή ποιότητα από πλευράς χημικής και μικροβιακής σύστασης
-Κατάλληλο δίκτυο διανομής που να πληρεί του προβλεπόμενους κανόνες υγιεινής
-Προσιτή τιμή και τιμολογιακή πολιτική που θα περιορίζει την σπατάλη
Διαρκής πρόβλεψη για την ικανοποίηση τών αναγκών στο μέλλον
Αυτονόητο είναι ότι θα πρέπει για όλα τα παραπάνω να υπάρχει ξεχωριστή οργανωτική δομή στα πλαίσια της λειτουργίας του Δήμου ( Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης) που να μεριμνά και να φροντίζει για αυτά τα τόσο σοβαρά ζητήματα που αφορούν την ποιότητα της ζωής των πολιτών και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.




ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΡΑΝΙΔΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 1999-2006
Η συγκεκριμένη πολιτική που ακολουθήσαμε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τη Διοίκηση του Δήμου ασφαλώς υπαγορεύτηκε αφενός από την υπάρχουσα τότε κατάσταση και αφετέρου από όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με τις αναπτυξιακές ανάγκες του Δήμου .




1. Εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας




Η εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας νερού και μάλιστα με χαρακτηριστικά και ιδιότητες πόσιμου νερού υπήρξε πάντοτε και θα είναι ένα διαρκές ζητούμενο για το Δήμο Κρανιδίου που βρίσκεται σε μία ιστορικά λείψυδρη περιοχή, πράγμα που είναι τεκμηριωμένο εμπειρικά και επιστημονικά. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα ζητήσαμε επιστημονική βοήθεια από έγκυρους επιστήμονες και οργανισμούς. Όλες οι γνωμοδοτήσεις και οι συστάσεις με δεδομένο πλέον ότι το υδατικό ισοζύγιο στην ευρύτερη περιοχή της Ερμιονίδας έχει πλήρως διαταραχθεί συνέκλιναν προς την κατεύθυνση των ενεργειών εκείνων που θα συνέβαλαν στην αποκατάστασή του ή έστω στην μερική αποκατάστασή του. Μάλιστα ο καθηγητής της υδρογεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών κος Γ. Καλλέργης, στον οποίον απευθυνθήκαμε, με έγγραφό του στις 6-9-1999 προς το Δήμαρχο Κρανιδίου, προβλέποντας άμεσο κίνδυνο για την ερημοποίηση της περιοχής συνέστησε ως πρώτο μέτρο την άμεση αναστολή της χορήγησης αδειών ανόρυξης νέων γεωτρήσεων. Αυτό και άλλα μέτρα για την προστασία των υδροφορέων εισηγηθήκαμε προς τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αργολίδας ως καθ΄ύλην αρμόδια τότε για τη διαχείρηση του νερού σε επίπεδο νομού (ΥΕΒ), αλλά δυστυχώς αντί των προτάσεών μας επικράτησαν μικροπολιτικές λογικές με αποτέλεσμα να μη γίνουν δεκτά τα περισσότερα από τα όσα προτείναμε. Το θέμα βέβαια της διαχείρησης του νερού δεν αφορούσε ούτε αφορά μόνον στις γεωτρήσεις αν και η υπεράντληση μέσω των γεωτρήσεων έχει οδηγήσει σήμερα τον τόπο μας σε αυτή την τραγική κατάσταση από πλευράς επάρκειας πόσιμου νερού.




Από πολύ νωρίς διατυπώσαμε και δημοσιοποιήσαμε τις θέσεις μας ότι για να εξασφαλίζεται κάθε φορά επαρκής ποσότητα πόσιμου νερού θα πρέπει να συνδράμουν να συνεργαστούν και να συλειτουργήσουν πολλοί τρόποι για τη διόρθωση και στήριξη του υδατικού ισοζυγίου. Με άλλα λόγια η πολιτική την οποία χαράξαμε και εφαρμόσαμε προέβλεπε τη συνδυασμένη αξιοποίηση υδατικών πόρων μαζί με συγκεκριμένα μέτρα προστασίας αυτών των πόρων. Αυτή η συνδυασμένη αξιοποίηση μαζί με τα μέτρα εφαρμόσθηκε σε έξι σημεία - στόχους . Συγκεκριμένα:




α) ανόρυξη γεωτρησεων με βαση υδρογεωλογικές μελέτες καθώς και ενοικείαση γεωτρήσεων ιδιωτών για λογαριασμό του δήμου. Ανορύξαμε 11 νέες γεωτρήσεις και ενοικειάσαμε άλλες 8.




β) μεταφορά πόσιμου νερού με υδροφόρο πλοίο ώστε να περιοριστεί η υπεράντληση και να ενισχυθεί έμμεσα ο εμπλουτισμός. Το έργο της μεταφοράς νερού με πλοίο από τις πηγές Λέρνης σε κατάλληλες υποδομές, που δημιουργήσαμε στο Δήμο μας εγκανιάστηκε και συνεχίστηκε για 2,5 περίπου χρόνια και μάλιστα με επιχορήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών προς τη ΔΕΥΑΚ. Τα αποτελέσματα υπήρξαν θετικά και άμεσα αλλά δυστυχώς η επιχορήγηση διεκόπη με ευθύνη της κεντρικής διοίκησης




γ) η προώθηση της διαδικασίας αφαλάτωσης θαλασσινού νερού μέσα από το νέο θεσμικό πλαίσιο των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με εφαρμογή όλων των επιστημονικών προϋποθέσεων και όρων για την προστασία του περιβάλλοντος. Η υποβληθείσα πρότασή μας στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας έγινε καταρχήν δεκτή, αλλά στη συνέχεια δεν υποστηρίχθηκε από τη σημερινή Δημοτική Αρχη




δ) αξιοποίηση όλων των χειμαρικών απορροών με την κατασκευή λιμνοδεξαμενής στη θέση Τζερτζελιά Διδύμων. Η πρόταση προς την περιφέρεια Πελοποννήσου έγινε από το Δήμο Κρανιδίου και η μελέτη έχει ολοκληρωθεί εδώ και τρία χρόνια. Ουδεμία παρέμβαση υπήρξε στη συνέχεια για την υλοποίση του έργου από τη σημερινή Δημοτική Αρχή




ε) τιμολογιακή πολιτική η οποία εξασφάλισε προσιτή τιμή για τους καταναλωτές και περιορισμό της άσκοπης σπατάλης




στ) η καλλιέργεια συνείδησης σε όλους τους Δημότες για τον απόλυτο σεβασμό και της τελευταίας σταγόνας πόσιμου νερού και αυτή την προσπάθειά μας τη σηματοδοτήσαμε και έμπρακτα ακόμα και με την εξυγίανση και επαναφορά τους στη χρήση των δύο παλαιών πηγαδιών Μυλίνδρας και Πύργου. Ακόμα και στη επισκευή και αποκατάσταση του παλαιού Δημαρχείου Κρανιδίου αποικαταστήσαμε πλήρως σε λειτουργία, το παιλαιό σύστημα που υπήρχε σε όλα τα σπίτια του Κρανιδίου της συλλογής ομβρίων υδάτων και της αποθήκευσής τους σε δεξαμενές (στέρνες) Αυτό το κάναμε όχι απλά και μόνον για αισθητικούς και ιστορικούς λόγους αλλά για αν σημειώσουμε και με αυτό τον τρόπο την ανάγκη που είχε έχει και θα έχει πάντοτε ο τόπος μας στην εξασφάλιση πόσιμου νερού .



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου