Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2010

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΙΙ

Από την εφημερίδα "Κόσμος του Επενδυτή"του ΣΑΒΒΑΤΟΥ 9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2010


Συγχώνευση δήμων και νομαρχιών, νέο εκλογικό σύ­στημα στον πρώτο και δεύτερο βαθμό και τη θεσμο­θέτηση των επιθεωρητών Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο της κυβέρνησης για τη νέα αρχιτεκτονική της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Του Δημήτρη Μαρη

Δήμαρχοι και αιρετοί περιφερειάρχες αποκτούν ρό­λο «κυβερνήτη», ενώ το έργο τους συνεπικουρείται από τους τοπικούς και θεματικούς αντιδημάρχους και αντιπεριφερειάρχες, αντίστοιχα. Στο σχέδιο επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι στη λογική της «μείωσης του αριθμού των δήμων συμπεριλαμβάνονται οι περιοχές Αθηνών και Θεσ­σαλονίκης», ενώ το κράτος διατηρεί την αποκεντρωμένη κρατική διοίκηση μέσω των γενικών γραμματειών.
Η διαδικασία του διαλόγου με τους αρμόδιους φορείς (π.χ. δημάρχους, νομάρχες) αναμένεται να ξεκινήσει και επίσημα από τη Δευτέρα. Αργά χθες το βράδυ ολοκληρώ­θηκε το τελικό κείμενο που επεξεργάστηκε η ειδική επι­στημονική επιτροπή που έχει συσταθεί στο υπουργείο Εσω­τερικών και σήμερα η πρόταση συζητείται στον Κοινοβου­λευτικό Τομέα Εργασίας. Αύριο το σχέδιο της νέας αρχιτε­κτονικής της αυτοδιοίκησης αναμένεται να λάβει το «πρά­σινο φως» από το Υπουργικό Συμβούλιο προκειμένου να τεθεί προς δημόσια διαβούλευση.

Βασικοί άξονες
Αν και στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι οι δήμοι να μειωθούν στο ένα τρίτο ή το πολύ σε 400 και οι νομαρχίες σε 12 με 14, στο σχέδιο δεν περιέχονται πληροφορίες που αφορούν τη χωροταξία, αλλά μόνο οι βασικοί θεσμικοί ά­ξονες πάνω στους οποίους θα αναπτυχθεί το όλο εγχείρη­μα. Το ότι δεν συζητείται το χωροταξικό στην παρούσα φά­ση χαρακτηρίζεται ως θετική εξέλιξη -τόσο από κυβερνη­τικούς, όσο και από αυτοδιοικητικούς παράγοντες-, καθώς θα βοηθήσει προκειμένου να γίνει συζήτηση ουσίας σε ε­πίπεδο διατάξεων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «ΚτΕ», η κυβέρνηση ε­πιτάχυνε τις διαδικασίες προκειμένου να δώσει άμεσα προς διάλογο το σχέδιο, καθώς σε διαφορετική περίπτωση υπήρχε ο κίνδυνος, όπως έχει ήδη επισημανθεί σε επιστο­λή του προέδρου της ΚΕΔΚΕ Νικήτα Κακλαμάνη προς τον υπουργό Γιάννη Ραγκούση, το προγραμματισμένο συνέ­δριο της ΚΕΔΚΕ για τις 18 Ιανουαρίου να αναβληθεί και να προκληθεί ένα σημαντικό πλήγμα στην όλη προσπάθεια.
Ι
Οι αλλαγές στους δήμους Ρόλο «κυβερνήτη» θα έχει ο δήμαρχος στον νέο δήμο, ενώ στο έργο του θα έχει βασικούς βοηθούς τους αντιδημάρχους τοπικών και θεματικών αρμοδιοτήτων. Το νέο σχέδιο προβλέπει την καθιέρωση του Συνηγόρου του Δημότη και της Επιχείρησης, ενώ για την καλύτε­ρη εξυπηρέτηση του πολίτη αναβαθμίζεται ο ρόλος των ΚΕΠ και καθιερώνεται ο δημοτικός αντα­ποκριτής, ο οποίος και θα παρέχει διοικητικές υπηρεσίες στον τόπο κατοικίας των πολιτών. Ειδικότε­ρα, για να μπορέσουν να εξισορ­ροπηθούν οι απώλειες εκπροσώ­πησης λόγω της δραστικής μείω­σης του αριθμού των δήμων, το σχέδιο προβλέπει την αύξηση του αριθμού των δημοτικών συμβού­λων, ενώ οι καταργηθέντες δήμοι θα αποτελούν τις εκλογικές περι­φέρειες του νέου δήμου.
2
Δήμαρχος-κυβερνήτης και τοπικοί αντιδήμαρχοι
Ο δήμαρχος-κυβερνήτης θα ασκεί τις καταστατικές και εκτε­λεστικές αρμοδιότητες, θα συνερ­γάζεται με την Επιχειρησιακή Επι­τροπή και με τους αντιδημάρχους. Ο θεσμός των αντιδημάρχων ανα­μορφώνεται, με την καθιέρωση θε­ματικών και τοπικών αντιδημάρ­χων. Οι θεματικοί αντιδήμαρχοι θα ασχολούνται με συγκεκριμένους τομείς αρμοδιότητας (π.χ. καθα­ριότητα, Δημοτική Αστυνομία, πρά­σινο), ενώ οι τοπικοί αντιδήμαρ­χοι θα είναι αρμόδιοι για συγκε­κριμένες γεωγραφικές περιοχές του δήμου οι οποίες ταυτίζονται με τους υφιστάμενους δήμους που θα συνενωθούν.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η εκπροσώπηση των τέως καποδι-στριακών δήμων, καθώς οι συγκε­κριμένοι αντιδήμαρχοι θα είναι δη­μοτικοί σύμβουλοι οι οποίοι προ­έρχονται από τις συγκεκριμένες περιοχές. Ο ρόλος των τοπικών α­ντιδημάρχων θεωρείται καθορι­στικός για τις σχέσεις που θα δια­μορφώνουν οι πολίτες με τον δήμο, καθώς θα αποτελούν τον βασικό δίαυλο επικοινωνίας. Ο αριθμός των θεματικών αντιδημάρχων θα μειωθεί και θα είναι ανάλογος με τον πληθυσμό του νέου δήμου. Για παράδειγμα, ένας μικρός δήμος με 5.000 κατοίκους θα έχει έναν μό­νο θεματικό αντιδήμαρχο.
3Συνήγορος Δημότη και Επιχειρήσεων
Στον νέο νόμο θα προτείνεται η θεσμοθέτηση του Συνηγόρου του Δημότη και της Επιχεί­ρησης. Στη θέση αυτή θα επιλέ­γεται ένα πρόσωπο κύρους, το ο­ποίο θα αναλαμβάνει την ευθύνη διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών-συναλλασσομένων με τον δήμο. Βασική αποστολή του θα είναι η καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και η διάρκεια της θητείας του θα είναι αντίστοιχη με των αιρετών μελών του δήμου. Κάθε χρόνο θα συντάσσει έκθεση πεπραγμένων και θα υπάγεται στην ελεγκτική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη.
4
Επιθεωρητής Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ο νέος νόμος που θα ψηφι­στεί προβλέπει τη σύσταση μίας Ει­δικής Αυτοτελούς Υπηρεσίας Επο­πτείας των ΟΤΑ. Η συγκεκριμένη υ­πηρεσία θα υπάγεται στο υπουρ­γείο Εσωτερικών. Επικεφαλής θα είναι ο ειδικος γραμματέας, ενώ η υπηρεσία θα έχει περιφερειακή συ­γκρότηση με παραρτήματα, στα ο­ποία θα ορίζεται προϊστάμενος ε­ποπτείας. Η στελέχωση της θα γί­νει από ειδικό επιστημονικό προ­σωπικό και από υπαλλήλους που θα μεταταχθούν. Στην Ειδική Υπη­ρεσία Εποπτείας θα εντάσσεται και το Συμβούλιο, που θα είναι αρμό­διο για την επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων στα αιρετά μέλη των ΟΤΑ και θα αποτελείται κατά πλει­οψηφία από τοπικούς δικαστές.
5
Θεσμός του δημοτικού ανταποκριτή Για την καλύτερη εξυπηρέ­τηση των πολιτών θα καθιερωθεί ο θεσμός του δημοτικού ανταπο­κριτή. Τον ρόλο αυτό θα αναλαμ­βάνει ένας δημοτικός υπάλληλος,ο οποίος θα εξυπηρετεί τους κα­τοίκους των χωριών και των οικι­σμών. Θα πρόκειται για τον άν­θρωπο που θα παρέχει «διοικητι­κή βοήθεια οτο χωριό και το σπίτι» και θα υποστηρίζει ηλικιωμένους κατοίκους και γενικότερα πολίτες που αντιμετωπίζουν δυσκολία στη μετακίνηση τους. Στο πλαίσιο της καλύτερης εξυ­πηρέτησης των πολιτών, θα εκ­συγχρονιστεί και ο θεσμός των δη­μοτικών Κέντρων Εξυπηρέτησης των Πολιτών. Στους νέους δήμους θα υπάρχουν οικονομικές και κοι­νωνικές υπηρεσίες, καθώς και ει­δικά τμήματα προγραμματισμού και πληροφόρησης. Ανάλογα με τη μορφολογία τής κάθε περιοχής, οι οργανισμοί των νέων δήμων θα διακρίνονται σε ορεινούς ή νη­σιωτικούς.
6
Κατανομή αρμοδιοτήτων Κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις οι οποίες θα προσ­διοριστούν, οι νέοι δήμοι θα μπο­ρούν να αναλαμβάνουν αρμοδιό­τητες που σχετίζονται με την ανέ­γερση σχολικών κτιρίων, τις πολε­οδομικές εφαρμογές, τον υγειονο­μικό έλεγχο, την προστασία της δημόσιας υγείας, την προστασία του παιδιού και των ηλικιωμένων, την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και την ένταξη των μεταναστών, τις αδειοδοτήσεις και τον έλεγχο μιας σειράς τοπικών οι­κονομικών και κοινωνικών δρα­στηριοτήτων.
Ο δημοτικός προγραμματισμός θα υλοποιείται από την Επιχειρησιακή-Εκτελεστική Επιτροπή, η οποία θα έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, όπως την κατάρτιση του τεχνικούπρογράμματος του δήμου, την ευ­θύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού και τον συντονι­σμό των δράσεων των δημοτικών επιχειρήσεων.
Για να μπορέσει να γίνει αποσυμ­φόρηση της ολομέλειας του Δημο­τικού Συμβουλίου, ενισχύονται ση­μαντικά οι αρμοδιότητες των επι­τροπών του. Τα θέματα χωροταξίας και περιβάλλοντος, όπως και οι τροποποιήσεις των ρυμοτομικών σχεδίων θα εξετάζονται από μία μόνιμη επιτροπή Χωροταξίας - Πε­ριβάλλοντος, στην οποία θα συμ­μετέχουν και μέλη της αντιπολί­τευσης. Με τον νέο νόμο οι δήμοι θα πρέπει υποχρεωτικά να αναρ­τούν στο Διαδίκτυο τις προσκλή­σεις σε συνεδρίαση, την ημερήσια διάταξη και την περίληψη των α­ποφάσεων που λαμβάνει το Δ.Σ. Στις συνεδριάσεις των Δ.Σ. θα συμ­μετέχουν -χωρίς να έχουν όμως δι­καίωμα ψήφου- οι πρόεδροι των τοπικών συμβουλίων, σε κάθε πε­ρίπτωση που γίνεται συζήτηση για την περιοχή τους. Για δήμους με πληθυσμό πάνω α­πό 30.000 κατοίκους προτείνεται η δημιουργία μιας Μόνιμης Επιτρο­πής Διαβούλευσης, στην οποία θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερ­νητικών οργανώσεων και επαγ­γελματικών συλλόγων. Στους δή­μους με περισσότερους από 50.000 κατοίκους θα υπηρετεί υποχρεω­τικά γενικός γραμματέας.
7Οικονομική στήριξη του σχεδίου.
Η νέα αρχιτεκτονική της Το­πικής Αυτοδιοίκησης θα στηριχθεί, σύμφωνα με το κυβερνητικό πλά­νο, σε ένα Ολοκληρωμένο Επιχειρησιακό Σχέδιο, μέσω του οποίου θα χρηματοδοτηθούν έργα και δρά­σεις από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Το ολοκληρωμένο σχέδιο θα στηριχθεί σε δυο βασικούς ά­ξονες: το πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τα υποπρογράμματα του σχεδίου αφορούν τομείς όπως τη λειτουρ­γική αποτελεσματικότητα, τις κοι­νωνικές παρεμβάσεις, τις περι­βαλλοντικές παρεμβάσεις, καθώς και τις πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες.
Αν και από την πλευρά της ΚΕΔΚΕ υποστηρίζεται ότι απαιτούνται συ­νολικά 4,5 δισ. ευρώ για τη στήρι­ξη της μεταρρύθμισης, προς το πα­ρόν το υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει προσδιορίσει το κονδύλι που θα αξιοποιηθεί για την αναπτυξια­κή ανάκαμψη της Αυτοδιοίκησης, ωστόσο στο σχέδιο προσδιορίζεται ότι θα υπάρξει αναδιάρθρωση των τοπικών δημόσιων οικονομικών, η οποία θα περιλαμβάνει:
■ αναδιάρθρωση των ΚΑΠ,
■ αναδιάρθρωση του τοπικού φο­ρολογικού συστήματος,
■ μερική ή πλήρη μεταφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περι­ουσίας στο πλαίσιο της γενικότε­ρης φορολογικής μεταρρύθμισης,
■ αξιοποίηση της δημοτικής περι­ουσίας.
8
Αναδιάρθρωση στις νομαρχίες Η ριζική εσωτερική ανα­διάρθρωση των νομαρχιών και η ανασυγκρότηση τους σε επίπεδο περιφέρειας αποτελούν τους δύο βασικούς άξονες πάνω στους ο­ποίους θα στηριχθεί η διοικητική-μεταρρύθμιση σε επίπεδο δεύτε­ρου βαθμού. Στις νέες περιφερει­ακές αυτοδιοικήσεις θα μπορούν να μεταβιβαστούν πρόσθετες αρ­μοδιότητες που σήμερα ανήκουν στις κρατικές περιφέρειες, στο κε­ντρικό κράτος και σε άλλους κρα­τικούς φορείς. Υιοθετείται νέο ε­κλογικό σύστημα και καθιερώνε­ται ο θεσμός της μητροπολιτικής αυτοδιοίκησης σε Αττική και Θεσ­σαλονίκη.
Όπως επισημαίνεται στην πρότα­ση που καταθέτει η κυβέρνηση, στην Αττική η νέα Περιφερειακή -Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση θα ταυτίζεται με τα όρια της σημερι­νής Περιφέρειας Αττικής, ενώ στη Θεσσαλονίκη τα όρια της Περι­φερειακής - Μητροπολιτικής Αυ­τοδιοίκησης θα προσδιοριστούν στην πορεία. Πληροφορίες κάνουν λόγο για διεύρυνση των σημερι­νών ορίων και ένταξη μιας επι­πλέον γεωγραφικής ενότητας (το πιθανότερο της Χαλκιδικής). Οι Περιφερειακές Μητροπολιτικές Αυτοδιοικήσεις θα αναλαμβάνουν τον συντονισμό ζητημάτων υπερ-τοπικής σημασίας. Το Περιφερει­ακό Συμβούλιο θα είναι το βασικό όργανο, με επιτελικό και ελεγκτι­κό ρόλο.
Ο περιφερειάρχης θα είναι άμεσα αιρετός και θα έχει διευρυμένο η­γετικό ρόλο. Το έργο του θα υπο­στηρίζεται από τους αντιπεριφε-ρειάρχες, οι οποίοι θα επιλέγονται μεταξύ των περιφερειακών συμ­βούλων. Οι τοπικοί αντιπεριφερει-άρχες θα είναι αρμόδιοι για συ­γκεκριμένες γεωγραφικές περιο­χές, οι οποίες θα ταυτίζονται με τις τέως νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις. Ειδικά για την Αττική και τη Θεσ­σαλονίκη, θα οριστούν επιμέρουςπεριοχές όπου θα υπηρετούν οι το­πικοί αντιπεριφερειάρχες. Μεταξύ των οργάνων που θα αναπτυχθούν είναι η Περιφερειακή Επιτροπή, η Διαχειριστική Επιτροπή και το Συμ­βούλιο Διαβούλευσης. Οι αρμο­διότητες που θα έχουν οι Περιφε­ρειακές Αυτοδιοικήσεις αφορούν τομείς όπως:
■ εμπόριο και τουρισμό,
■ υποδομές μεταφορών και επι­κοινωνιών,
■ χωροταξίας, υποδομής και περι­βάλλοντος,
■ εκπαίδευσης, αθλητισμού και πο­λιτισμού,
■ φυσικών πόρων, ενέργειας και βιομηχανίας,
■ δημόσιας υγείας και πρόνοιας,
■ πολιτικής προστασίας.
9
Πώς θα εκλέγονται δή­μαρχοι καιυπερνομάρχες Νομάρχες και δήμαρχοι θα εκλέγονται με το σύστημα του 50%+1, σύμφωνα με το οποίο αν δεν συγκεντρώσει κάποιος συν­δυασμός από τον πρώτο γύρο το ποσοστό αυτό διεξάγεται δεύτερη εκλογική αναμέτρηση μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών. Τα 3/5 των εδρών τα λαμβάνει ο επιτυ­χών συνδυασμός και τα 2/5 οι ε­πιλαχόντες συνδυασμοί. Ο αριθ­μός των υποψηφίων δημοτικών και νομαρχιακών συμβούλων μειώνε­ται. Με το νέο σχέδιο οι συνδυα­σμοί που θα καταρτίζονται δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τον συνο­λικό αριθμό των δημοτικών ή νο­μαρχιακών συμβούλων συν τρία. Αν, δηλαδή, ένα Δημοτικό Συμ­βούλιο εκλέγει 25 δημοτικούς συμ­βούλους, ο συνδυασμός δεν θα-μπορεί να υπερβαίνει τους 28 υ­ποψήφιους. Στις ΠεριφερειακέςΑυτοδιοικήσεις οι εκλογικές περι­φέρειες θα είναι οι τέως νομαρ­χίες, ενώ ειδικά στις μητροπολιτι­κές αυτοδιοικήσεις Αττικής και Θεσσαλονίκης οι εκλογικές περι­φέρειες θα αντιστοιχούν σε πε­ριοχές που θα οριστούν με νόμο. Όπως και στις νομαρχίες, έτσι και στους δήμους, ως εκλογικές περι­φέρειες θα ορίζονται οι πρώην δή­μοι του Καποδίστρια I. Οι υποψη­φιότητες των δημοτικών συμβού­λων θα αντιστοιχούν σε πρώην δή­μο ή κοινότητα του Καποδίστρια I και η εκλογή θα γίνεται σε αναλο­γία με τον πληθυσμό της επιμέρους εκλογικής περιφέρειας. Οι τοπικοί εκλογείς θα σταυροδοτούν τους α­ντίστοιχους τοπικούς υποψήφιους. Θα ψηφίζουν μεν συνδυασμό στο σύνολο του νέου δήμου, αλλά θα πρέπει να επιλέξουν και να σταυ­ρώσουν υποψήφιο δημοτικό σύμ­βουλο της δικής τους περιοχής. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι δι­ευκολύνεται η συγκρότηση ψηφο­δελτίων και ταυτόχρονα η αναλο­γική εκπροσώπηση όλων των πε­ριοχών.
10 Αποκεντρωμένη III κρατική διοίκηση
Στη νεα θεσμική αρχιτε­κτονική εξακολουθεί να έχει ρόλο και λόγο η κεντρική διοίκηση, κα­θώς στο σχέδιο προβλέπεται ξεκά­θαρα ότι η κρατικά αποκεντρωμέ­νη διοίκηση οργανώνεται σε επί­πεδο γεωγραφικών γενικών γραμ­ματειών. Των γραμματειών αυτών, που αποτελούν μορφή αποκέ­ντρωσης της κρατικής διοίκησης, προΐσταται γενικός γραμματέας, ο " οποίος είναι μετακλητός υπάλλη­λος οριζόμενος από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Ασφαλώς υπάρχουν πολλές ενστάσεις επί της ουσίας αλλά είναι καλλίτερα να περιμένουμε την επισημότερη, ακριβέστερη και λεπτομερέστερη διατύπωση του σχεδίου για την προτεινόμενη νεα Διοικητική Μεταρύθμιση.
Ένα πρώτο ερώτημα είναι αν είναι απαραίτητη και χρήσιμη τώρα , σ αυτή την δύσκολη οικονομικο-κοινωνική συγκυρία στην οποία βρίσκεται η πατρίδα μας, μια τέτοια μεγάλη μεταρύθμιση. Ελπίζω στον διάλογο που θα ακολουθήσει να υπάρξουν πειστικά επιχειρήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου